Porast internetskih prijevara uoči Crnog petka - pokrenuta kampanja "Budimo realni"
28.11.2025. 11:11h

Uoči "Crnog petka", razdoblja kada tradicionalno raste broj internetskih kupovina, ali i pokušaja online prijevara, Hrvatska udruga banaka (HUB) upozorava na sve sofisticiranije oblike krađe osobnih i kartičnih podataka. Prevaranti upravo u danima najvećih sniženja pojačavaju aktivnosti, ciljajući korisnike lažnim ponudama, oglasima i internetskim trgovinama koje izgledaju uvjerljivo - ali služe isključivo prikupljanju i zlouporabi osobnih podataka.
 
Rastući broj prijevara - lažne trgovine, oglasi i nagradne igre
 
Zbog porasta pokušaja prijevara i znatno većeg broja lažnih internetskih oglasa i web trgovina koji se svake godine pojavljuju uoči svjetskog shop vikenda važno je provjeriti vjerodostojnost oglasa koji privlače na iznimno povoljnu online kupovinu, ali i istovremeno izlažu zloupotrebi i neovlaštenom uzimanju osobnih podataka.
 
Svake godine uoči najvećeg globalnog shopping vikenda bilježi se znatan porast lažnih internetskih oglasa i na društvenim mrežama, posebno onih koji nude "nevjerojatne popuste" - HOT SALE80% OFFDiscount Sale i slično. Sve češće prevaranti kreiraju i lažne trgovine hrvatskih brendova u kojima oglašavaju totalnu rasprodaju zbog zatvaranja ili promjene asortimana. Takvi oglasi često vode na lažne web stranice čija je svrha isključivo krađa podataka. Kupci najčešće ne dobiju proizvod, a ukradeni podaci kasnije se koriste za neovlaštena terećenja na drugim internetskim trgovinama.
 
Građanima se savjetuje da prije kupnje dobro provjere internetsku trgovinu, uključujući i iskustva drugih korisnika, te da podatke o kartici unose samo na sigurnim i pouzdanim stranicama. Ako postoji i najmanja sumnja, vjerodostojnost trgovine mogu provjeriti putem servisa: https://iffy.cert.hr/.
 
HUB pokreće nacionalnu kampanju „Budimo realni“
 
Kako bi građanima pružila konkretne informacije i smanjila broj žrtava prijevara, HUB je uz podršku MUP-a i CARNET-ovog Nacionalnog CERT-a pokrenuo kampanju "Budimo realni" posvećenu odgovornom ponašanju na internetu.
 
Kroz TV spotove i edukativnu internetsku stranicu www.budimorealni.hr, kampanja prikazuje stvarne primjere najčešćih oblika prijevara - od lažnih stranica banaka i phishing poziva do romantičnih i investicijskih prijevara. Glavno lice kampanje je glumac Hrvoje Kečkeš, koji u ulozi „susjeda heroja“ uz prepoznatljivu frazu „Budimo realni“ upozorava na situacije u kojima prevaranti koriste povjerenje i brzopletost građana.
 
"Digitalno okruženje donosi brojne prednosti, ali i nove oblike rizika. Želimo građanima pokazati da oprez ne znači nepovjerenje, nego svijest o tome kako prepoznati sumnjive situacije i reagirati na vrijeme. Budimo realni, prijevara se može dogoditi svakome, ali se uz dozu pažnje može i spriječiti", izjavila je Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka.
 
Praktični vodič za građane: kako sigurno kupovati online u razdoblju sniženja
 
Kako bi se građani zaštitili, HUB podsjeća na nekoliko osnovnih savjeta za sigurnu online kupovinu.
 
10 SAVJETA ZA SIGURNU KUPOVINU INTERNETOM:

  1. BUDITE SUMNJIČAVI: Kada su popusti preveliki i nisu realni (npr. poznati brend snižen 50 % i više), nemojte žuriti s kupnjom iako je navedeno da je ponuda još kratko dostupna. Provjerite sve prije plaćanja.
  2. KUPUJTE OD POUZDANIH IZVORA - Koristite marke i trgovine koje su vam poznate.
  3. PROVJERAVAJTE RECENZIJE PRODAVATELJA - Posebno provjerite nepoznate trgovine i prodavatelje (https://iffy.cert.hr/https://www.scamadviser.com/)
  4. PROVJERITE WEB TRGOVINU:
  • PROVJERITE JE LI PRIJENOS PODATAKA PRIKLADNO ZAŠTIĆEN - Prilikom pregledavanja interneta koristite HTTPS i SSL protokole. Upamtite: sam simbol lokota ne znači da je internetska stranica zakonita/legitimna.
  • KAD KUPUJETE ONLINE/PUTEM INTERNETA PROVJERITE WEB ADRESU - Nikada ne koristite veze dobivene elektroničkom poštom ili preko društvenih mreža. Podatke unosite isključivo izravno na sigurnim internetskim stranicama.
  1. PROVJERAVAJTE PONAVLJAJUĆA/TRAJNA PLAĆANJA - Prije nego što pošaljete podatke o svojoj kartici za plaćanje trajnih usluga preko interneta, detaljno pročitajte uvjete na stranici na koje pristajete unosom kartičnih podataka i informirajte se o načinu prekida usluge.
  2. NE ŠALJITE NOVCE NEPOZNATIMA - Ako ne biste novac dali osobi koju ste slučajno sreli na ulici, ne činite to ni na internetu. Ukoliko je moguće, zadržite pravo najprije primiti robu.
  3. NE ŠALJITE PODATKE O KARTICI PUTEM ELEKTRONIČKE POŠTE ILI DRUGIM KOMUNIKACIJSKIM SERVISIMA - Nikada ne šaljite presliku kartice, broj kartice, PIN ili druge podatke o kartici putem elektroničke pošte. Nikada ne šaljite jednokratne zaporke SMS-om, Messenger-om, WhatsApp-om, Viber-om ili drugim servisima.
  4. PAŽLJIVO PROVJERITE ŠTO I KOLIKO PLAĆATE - prije potvrde transakcije, posebno one koja zahtijeva pouzdanu autentifikaciju klijenta (SCA), obratite pažnju na iznos koji potvrđujete na ekranima banke te naziv prodajnog mjesta u transakciji za koju dajete odobrenje. Provjerite je li sve u skladu s vašom kupnjom, tako smanjujete rizik od neželjenih troškova i prijevara.
  5. SAČUVAJTE SVE DOKUMENTE VEZANE ZA VAŠE ONLINE KUPOVINE - Mogli biste ih trebati da utvrdite uvjete prodaje ili dokažete da ste platili robu.
  6. EDUCIRAJTE SE O TRENDOVIMA U ONLINE SIGURNOSTI - Digitalno okruženje brzo se razvija pa je važno pratiti promjene u sigurnosnim praksama. Informirajte se o novim vrstama prijevara i savjetima za sigurnu kupovinu, pratite savjete banaka, regulatora i stručnjaka za sigurnost.

 
Detaljniji savjeti za sigurnu online kupovinu, ali i informacije o najčešćim vrstama online prijevara mogu se pronaći na mikrostranici kampanje www.budimorealni.hr.